تفکر خلاق چیست؟

افزایش سرعت رشد تکنولوژی و افزونی روابط در دنیای امروز موجب شده است انسانها به طور فزاینده ای با چالشهای جدید رو به رو شوند که نیاز به راه حلهای جدید دارند. رشد تغییرات محیطی نیز موجب شده است که رویارویی با چالشهای قدیمی نیز به راه حلهای جدید نیاز داشته باشد. تفکر خلاق راهی برای رویارویی با چالش های زندگی است.

تفکر خلاق به معنای قدرت پرورش راه حل های جدید برای حل مسائل و مشکلات است و این بیان دیگری از “خارج از چارچوب فکر کردن” می باشد. بعضی از افراد به طور طبیعی خلاق تر از دیگران هستند، اما هر کسی می تواند تفکر خلاق را با تمرین مداوم در خود تقویت کند.

تفکر خلاق یعنی روشی برای بررسی و حل مسائل با استفاده از دیدگاهی متفاوت، اجتناب از راه حل های مرسوم و تفکر خارج از چارجوب. این فرایند خلاقانه به شما کمک می کند که روابط را برسی کنید، با چالش های جدیدی مواجه شوید، و به دنبال راه حل هایی بروید که غیرمعمول، بدیع و تازه هستند.

خلاقیت چیز عجیب و غریبی نیست، بلکه یکی از خصوصیات و توانایی‌های بشر است و ما حتی برخی اوقات بدون آن که شناختی از خلاقیت داشته باشیم، در حل مسایل‌مان از آن استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر خلاق بودن همیشه به معنی انجام کارهای بزرگ نیست. خلاقیت می تواند در تصمیم گیری ها و اقدامات کوچک نیز باشد ولی تاثیرات این اقدامات و تصمیم گیری ها می تواند بسیار مثبت باشد.

خلاقیت مختص افراد خاص نیست و همه مردم دارای این توانایی هستند فقط دامنه خلاقیت در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد. اگر چه داشتن حد معینی از هوش برای داشتن خلاقیت لازم است ولی شرط کافی نیست و لزوما افراد با هوش خلاق نبوده‌اند در حالی که افراد با هوش متوسط می‌توانند افراد خلاق برجسته‌ای باشند. تفکر خلاق یک مهارت اکتسابی و قابل یادگیری است. افراد با هر سطحی از خلاقیت، قادر به فراگیری و ارتقا سطح خلاقیت خود هستند.

بطور کلی افرادی که دارای تفکر خلاق هستند دارای ویژگی های متعددی هستند از جمله توانمندی در برقراری ارتباط، داشتن ذهنی باز، انعطاف پذیری و ریسک پذیری. برای آشنایی با تمرینات بهبود مهارت تفکر خلاق صفحه بعد را ببینید.