یکی از اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در برابر ابتلاء و انتقال ویروس کرونا، استفاده از ماسک است. این موضوعی است که سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بر آن تاکید و اتفاق نظر دارند.

یک آزمایش شبیه‌سازی به خوبی نشان می‌دهد که چرا استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است. بدون ماسک، قطرات تولید شده به هنگام سرفه می‌توانند تا چندین متر پخش شوند، اما استفاده از ماسک استاندارد این فاصله را به ۱۲ سانتی‌متر کاهش می‌دهد.

این آزمایش با انواع متفاوتی از ماسک انجام شد. نتایج نشان داد استفاده از ماسک در تمام موارد  ازاستفاده نکردن از ماسک بهتر است. با این حال ماسک های سه لایه حتی پارچه ای بیشترین تاثیر در کاهش پخش قطرات تنفسی را درهنگام سرفه داشتند.

آزمایش نشان داد که استفاده درست از ماسک نقش مهمی در کاهش انتشار قطرات بزاق آلوده به ویروس و کاهش شیوع بیماری خواهد داشت. بدین منظور باید دهان و بینی به طور کامل با ماسک پوشانیده شوند، به طوری که بین صورت و ماسک هیچ فاصله و منفذی نباشد. استفاده نامناسب از ماسک مانند لمس کردن و دست زدن به آن، عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک و رها کردن آن در محیط، می‌تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد.

ویروس کرونا یک دوره نهفتگی طولانی (حدود دو هفته) دارد. پس بیماران بدون آنکه بدانند، قبل از بروز علایم هم می توانند ناقل بیماری باشند. از سوی دیگر بسیاری از افراد مبتلا در طول دوره بیماری خود علامتی نشان نمی دهند. این نکات یکی از علل عمده واگیری شدید این ویروس است.

پس همیشه احتمال دهید که شاید بیمار باشید. با این فرض برای حفاظت مناسب از خود و دیگران حتما از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

پیشگیری از کرونا با ماسک