تجربیات آزمایشگاهی بر روی کروناویروس‌ها و ویروس‌های مشابه نشان می‌دهد که آن‌ها نمی‌توانند بر روی سطوح در دما و رطوبت نسبی بالا، زنده باقی بمانند. دمای اتاق می‌تواند یک محیط ایده آل برای آنها باشد تا بتوانند چندین روز دوام بیاورند. ضمن آنکه در دمای یخچال (۴ درجه سانتی گراد) و رطوبت نسبی پایین‌تر این ویروس‌ها می‌توانند یک ماه و حتی بیشتر نیز زنده بمانند. بنابر این کاهش دما می تواند به ماندگاری و افزایش انتقال ویروس کمک کند.

اغلب اوقات و زمانی که هوا سردتر می شود، مردم وقت بیشتری را در فضای های بسته می‌گذرانند. آنان برای جابجایی در داخل مسیرهای شهری به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری بیشتر از  وسایط نقلیه استفاده می کنند. بنابراین افراد در فصل های سرد بیشتر در مکان‌های شلوغ، پرخطر و بسته حضور دارند. همین امر سبب می‌شود که احتمال تماس افراد با ویروس افزایش یابد.

یکی دیگر از تئوری‌های دیگری نیز که در این زمینه مطرح شده این است که در فصول سرد، به دلیل کمبود نور خورشید، بدن کمتر ویتامین D را دریافت و تولید می‌کند. این امر سبب می‌شود در این فصل سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر شود و افراد راحتتر به بیماری مبتلا شوند.

همه این موارد در کنار کاهش برخی از محدودیت ها و بازگشایی فعالیتها در کشور موجب افزایش روند شیوع کرونا ویروس شده است.

برای کمک به کاهش روند شیوع بیماری در سطح جامعه تا می توانید از حضور در مکان های شلوغ و عمومی پرهیز کنید. حتی در هوای سرد به تهویه هوای فضا های بسته مانند اتاق و خودرو توجه داشته باشید. در مکان های بسته حتما از ماسک استاندارد و به شکل مناسب استفاده کنید. و در نهایت با مصرف غذا های سالم و ورزش منظم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد.

منبع: سایت خبری سپید آنلاین

شیوع کرونا