راههایی ساده برای بهبود مهارت تفکر خلاق

بطور کلی افرادی که دارای تفکر خلاق هستند دارای ویژگی های متعددی هستند از جمله توانمندی در برقراری ارتباط، داشتن ذهنی باز، انعطاف پذیری و ریسک پذیری. با این حال انجام برخی تمرینات در خلاقیت بیشتر در تفکر موثر است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ورزش کردن: ورزش کردن و استراحت دادن به مغز نیز فکر خوبی است. این کار نوعی استراحت ذهنی است که غیرمستقیم شما را در مسیر خلاقیت قرار می‌دهد. ورزش هایی مثل پیاده روی و یوگا بسیار مفید هستند.
  • یادداشت کردن ایده ها و اهداف: نوشتن انچه در ذهن دارید نقش مهمی در شفاف سازی فکر دارد. نوشتن به فکر و ایده را سازماندهی می کند و به ما کمک می کند بتوانیم ایده های جدید خلق کنیم. برای نوشتن نباید خود را مقید به قواعد نگارش و جمله بندی کنید و اجازه دهید کلمات آزادانه بر کاغذ نقش ببندد.
  • بازی کردن: بعضی از بازی ها نقش مهمی در تحریک قدرت تصور و افزایش توان خیال پردازی دارند. کشیدن نقاشی و انجام بعضی از کارهای هنری نیز مفید است.
  • افزایش تجربه و تخصص: تجربه و تخصص می تواند در توانمندی ذهن برای خلاقیت بیشتر موثر باشد.
  • افزایش تعاملات اجتماعی: آشنا شدن با افراد مختلف، کمک می کند تا دیدگاه شما توسعه پیدا کند و با نگرش افراد دیگر آشنا شوید. ملاقات با افراد جدید و شرکت در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلف که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند، تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  • فکر کردن به راههای دیگر برای انجام کارها: نگاه کردن به محیط پیرامون از دریچه‌ی عادت، از قدرت خلاقیت می کاهد. تلاش در دیدن دنیای اطراف از دریچه ای جدید خلاقیت را شکوفا می کند. در این خصوص نباید از انجام برخی از کارهای ساده غفلت کرد. تغییرات کوچک در برنامه روزانه، میتواند مفید باشد.

برای مطالعه بیشتر مفهوم تفکر خلاق را ببینید.