روشهای افزایش خودآگاهی

قطعا تقویت شخصیت نقش مهمی در بهبود خودآگاهی افراد دارد.  از سوی دیگر افزایش خودآگاهی به افراد کمک می‌کند تا شناخت و درک مناسبی از خودشان پیدا کنند که نقش مهمی در موفقیت آنان در دستیابی به اهدافشان دارد.  در ادامه چند روش موثر برای افزایش خودآگاهی ارائه شده است.  البته باید دانست اینها تنها روش های موجود نیستند برای جای دیگری نیز وجود دارد که در بخش‌های بعدی معرفی خواهد شد.

 گاهی با خود خلوت کنید:  می توانید با استفاده از این روش بر روی خودتان بیشتر متمرکز شوید و آگاهانه تر مسیر زندگی خود را انتخاب کنید.

برنامه ها و اولویت های خود را بنویسید: یکی از بهترین روش های ارتقای سطح خودآگاهی ، نوشتن اهداف و مقاصد آینده است برنامه های نوشته شده کمک موثری به ارزیابی نتایج آینده می کند.  سوی دیگر نوشتن برنامه ها و اولویت ها کمک می کند تا تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن‌ها به کار بگیرید.

از آزمون های روانشناختی استفاده کنید:  این روش بسیار مورد علاقه و استفاده عموم قرار دارد.  چه این آزمون ها اطلاعات خوبی از جنبه‌های پنهان وجودمان را برای ما آشکار می‌کنند ولی باید توجه داشت که آزمون های روانشناختی مورد استفاده باید حتماً استاندارد باشند و در ضمن بومی شده باشند (یعنی با ویژگی‌های کشور ما سازگار شده باشد).

از نظرات دیگران کمک بگیرید: معمولا دیگران جنبه هایی از شخصیت ما را می بینند که شاید خودمان به آن آگاه نباشیم و این اطلاعات می‌تواند درکی که از خودمان داریم را تکمیل کند.  البته باید از کسی کمک بگیریم که شناخت خوبی از ما دارد و نسبت به ما حسن نیت دارد.

برای اطلاعات بیشتر مفهوم خودآگاهی و ابعاد خودآگاهی را ببینید.